Οι κασέτες είναι το νέο βινύλιο;

Μια φορά κι έναν καιρό, το βινύλιο πέθανε. Λίγα χρόνια αργότερα, το ίδιο συνέβη και με τις κασέτες. Φυσικά, οι κασέτες δεν θα επιστρέψουν ποτέ. Ακριβώς ό,τι λέγαμε και για το βινύλιο, ότι δεν θα επιστρέψει ποτέ. Αλλά πέρυσι, οι πωλήσεις βινυλίου έκαναν ρεκόρ εικοσιπενταετίας και αυτό δεν είναι το μόνο μέσο που επέστρεψε στη ζωή μας. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Nielsen Soundscan, οι πωλήσεις κασετών αυξήθηκαν 74% το 2016.

Φυσικά, αυτό εγείρει την επόμενη ερώτηση: το 74% σε τι; Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από την Αμερικανική αγορά, οι πωλήσεις νέων κασετών έφτασαν τις 129.000 πέρυσι, έναντι 95.460 το 2015.

Εντυπωσιακό το νούμερο αλλά συνολικά από τα 200 εκατομμύρια άλμπουμ που πωλήθηκαν πέρσι σε όλες τις μορφές (συμπεριλαμβανομένων και των downloadable άλμπουμ), τα 105 εκατομμύρια ήταν οι πωλήσεις σε CD. Με άλλα λόγια, οι πωλήσεις κασετών είναι ψίχουλα συγκριτικά με τα άλλα μέσα (βινύλιο, CD και ψηφιακά άλμπουμ).

Από την άλλη, οι πωλήσεις βινυλίου ήταν πολύ λίγες πίσω στο 2004, όταν όλοι αναφέρονταν στην αγορά του ως μια προσωρινή μόδα που θα περάσει. Έκτοτε η εξέλιξη του βινυλίου είχε μόνο ανοδική πορεία με εντυπωσιακά ποσοστά πωλήσεων.

ΚασέτεςΓια άλλη μια φορά, όπως έγινε και με το βινύλιο, οι αγοραστές εκφράζουν μια υγιή συμπεριφορά, θέλοντας να έχουν στην κατοχή τους ένα άλμπουμ σε φυσική μορφή, το οποίο συν τοις άλλης μελλοντικά θα έχει και μια  συλλεκτική αξία.

Το ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτή την αναβίωση των κασετών έχει να κάνει με το ποιοι έχουν την μερίδα του λέοντος σε αυτές τις παραγωγές. Σαφώς και κάποια πολύ μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας έχουν κυκλοφορήσει κάποια άλμπουμ και σε κασέτα. Αλλά η πλειοψηφία των παραγωγών σε κασέτα έρχεται από μικρότερους καλλιτέχνες της underground σκηνής. Από μια έρευνα που έκανε το Billboard φάνηκε ότι οι μικρότερης εμβέλειας μπάντες και καλλιτέχνες προωθούν την δουλειά τους μέσα από τις σελίδες τους στο internet ή μέσα από ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρίες.

Φαίνεται ότι μέσα από τις κασέτες και το βινύλιο, οι μπάντες βρίσκουν διέξοδο για να εκφράσουν τις αισθητικές προτιμήσεις τους, δίνοντας στους καταναλωτές την ευκαιρία να αποκτήσουν κάτι σε φυσική μορφή, σε μια εποχή που η συνολική αξία ενός άλμπουμ έχει υποβιβαστεί.

Το μόνο που έχουμε να κάνουμε πλέον είναι να περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί αυτή η αναβίωση, αν θα υπάρχει συνέχεια και φυσικά τι μέρος από την πίτα θα πάρει στα χρόνια που έρχονται.